De machtige watervallen van Iguazu - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van nataschaenfernando - WaarBenJij.nu De machtige watervallen van Iguazu - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van nataschaenfernando - WaarBenJij.nu

De machtige watervallen van Iguazu

Door: Natascha

22 Januari 2008 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo allemaal,

Ons laatste bericht schreven we nog vanuit de prachtige pampas van Argentinie waar we de Gaucho cultuur van dichtbij hebben mogen meemaken. Dit bericht schrijven we vanuit Rio de Janeiro, Brasil. Het land van de samba, voetbal, carnaval en caipirinha. Zoals we in ons vorige bericht aangaven hebben we besloten om Brasil maar kort aan te doen. Met als belangrijkste reden dat we maar geen afscheid wilden nemen van Argentinie en het spaanstalige Zuid-Amerika. Het kunnen communiceren met de lokale bevolking is voor ons een van de belangrijkste punten geweest tijdens het reizen. Het geeft je meer vrijheid en daarnaast leer je het land beter kennen. Verder hadden we het enorm naar de zin in Argentinie. Maar voordat we Argentinie achter ons zouden laten, reisden we af naar Puerto Iguazu om de machtige Iguazu watervallen te bezoeken.

Op woensdag 9-1 pakten we de nachtbus om 19.00u in Buenos Aires naar Puerto Iguazu. In 16 uren reisden we af naar de plaats van bestemming op zeer comfortabele wijze. Argentinie heeft een uitstekend aanbod van busmaatschappijen met heerlijke stoelen waarbij de leuning bijna geheel gekanteld kan worden en je voldoende beenruimte hebt. Daarnaast werden we voorzien van een avondmaaltijd vergezeld met een wijntje en een ontbijtje de volgende ochtend. Gedurende de rit werden er verder twee films voorgeschoteld, zodat we ons niet hoefden te vervelen. Redelijk uitgerust kwamen we dus aan in Puerto Iguazu. We besloten direct op zoek te gaan naar een busmaatschappij die ons op 14-1 naar Rio zou vervoeren. Al snel bleek dat we vanuit Puerto Iguazu niet rechtstreeks naar Rio af konden reizen omdat alle bussen vol zaten tot aan de volgende week. We besloten om de grens over te gaan naar Brasil om daar bij een busmaatschappij te informeren. Vanuit Puerto Iguazu kan je in ca. 40 minuten afreizen naar Foz, de stad in Brasil. In dit plaatsje bleek de meest ideale manier te zijn om via Sao Paulo naar Rio af te reizen. We kochten kaarten voor de reis die in totaal 22 uren ging duren. Maar dat was voor latere zorg. We waren in ieder geval blij dat we kaarten hadden gekocht en richtten ons weer op de geweldige watervallen van Iguazu.

Op 11-1 gingen we de watervallen bezoeken aan Argentijnse zijde. Toen we opstonden zagen we dat het weer redelijk dreigend was. Het regende dan ook een beetje toen we vanuit het hotel vertrokken, maar gelukkig hield het snel op. Met een busje vertrokken we vanuit Puerto Iguazu naar het nationale park. Na ongeveer een halfuur rijden kwamen we aan. We liepen rustig het park in en liepen al snel tegen de impossante watervallen aan. We hadden de watervallen al vaker op tv gezien en op foto\'s, maar om de watervallen in het echt te zien was alsnog overweldigend.We liepen van verschillende kanten langs de watervallen om het geheel goed te kunnen aanschouwen. Helaas werden we in het begin van de middag alsnog verwelkomd door een tropische regenbui. Binnen 1 minuut waren we kletsnat, maar besloten om toch in het park te blijven. We hoopten dat het een bui was die op een gegeven moment zou ophouden. Helaas was dit niet het geval. Urenlang bleef het regenen em uiteindelijk besloten we om terug naar het hostal te gaan. De volgende dag zouden we immers weer terugkomen naar het park. De volgende dag was het gelukkig prachtig weer! We hebben voor de tweede keer heerlijk door het park gewandeld em ook nog een bootritje gemaakt in een rubberboot. Deze boot bracht ons heel dichtbij de waterval, waardoor we letterlijk een douche kregen van de waterval. Een leuke ervaring. We bleven op deze dag tot sluitingstijd in het park. We hadden een prachtige dag waarbij we extra hebben genoten van de watervallen.

De volgende dag gingen we naar de watervallen aan Braziliaanse zijde. Vanuit deze kant had je een panoramisch uitzicht op de watervallen, maar was het geheel lang niet zo mooi als vanuit Argentijnse zijde. Je stond er namelijk best een eindje vanaf en daarnaast was je al met 2 uren klaar in het park. Je kon er lang niet zoveel rondlopen als aan de Argentijnse kant.

Op maandag 14 januari vertrokken we vanuit Puerto Iguazu naar Foz do Iguacu (Brasil) om hier de nachtbus te pakken naar São Paolo. Deze vertrok om 18.00u. De bus die ons naar Sao Paulo zou vervoeren viel ons wat tegen na 2 maanden in Argentinie te hebben gereisd. We hadden buskaarten gekocht voor de meest comfortabele type bus en de prijs was precies 2 keer zo hoog in vergelijking tot Argentinie. Qua comfort was het de helft minder! De stoelen waren veel minder comfortabel, we kregen geen eten en drinken, de bus stopte elke 2 uur voor een pauze, geen film en een slechte chauffeur die te hard reed. De verschillen waren dus behoorlijk groot. In Sao Paulo stapten we over op een maatschappij die ons in 6 uren naar Rio bracht. Na een reis van 22 uur kwamen we, niet al te moe, om 16.00u aan. Het hotel hadden we reeds weken van tevoren geboekt omdat het hoogseizoen is en de ´goedkopere´ hotels snel volgeboekt zijn. We lieten ons door een taxi naar ons hotel brengen dat in de wijk Ipanema ligt. Het hotel lag op twee bloks lopen van het strand. Niet verkeerd. Ipanema is een hippe wijk met te dure winkels, restaurants en een prachtig strand dat grenst aan de Copacabana. We namen intrek in onze kamer om ons op te frissen en daarna wat te gaan eten. Al snel bleek dat het een en ander mis was met onze kamer. De goot in de douche bleek verstopt, waardoor de kamer onderwater kwam te staan. Gelukkig kwam er snel een monteur om de goot te ontstoppen. Wat we toen niet hadden geconstateerd was dat er nog oud water achter en onder ons bed lag, waardoor je een indringende vochtgeur rook tijdens het slapen. Het was opmerkelijk dat we al direct zoveel ´problemen´ hadden met een kamer. Dit was nog niet voorgekomen tijdens onze reis. En nu zaten we zelfs in het duurste hotel van de hele reis en leek het alsof we in een hostal van 5 euro per nacht sliepen. Maar goed, we zouden er het beste van maken. We zouden hier immers 7 nachten verblijven.

De volgende dag was het prachtig weer. Veel zon, blauwe lucht en een heerlijk temperatuurtje. We besloten om de de dag aan het strand door te brengen. Het water van de zee was ijskoud wat daardoor een lekkere verfrissing was. Na een dag Rio werd ons duidelijk dat alles hier minstens 2 keer zo duur was als in Argentinie. Prijzen liggen hier bijna gelijk als in Nederland dus dat was weer even wennen. De laatste tijd hadden we toch in redelijke luxe geleefd in Argentinie en daarvoor niet veel geld uitgegeven. De rest van de week Rio besteedden we aan het verkennen van de stad. Zo zijn we naar het centrum geweest waar we voor het eerst echt geconfronteerd werden met armoede. Zwervers, bedelaars, alcoholisten en lijmsnuivende kids waren frequent aanwezig. Nog nergens in Zuid-Amerika hadden we dit zoveel gezien. Het was een enorm verschil met het strandgebied waar veel hoogbouw en rijkdom te vinden was. Het werd ons duidelijk, Rio is een stad met grote contrasten.

Zoals iedereen weet is Brasil een echte voetbalnatie dus wilden we het land niet verlaten zonder een wedstrijd te hebben gezien. Op zondag 20-1 gingen we daarom naar een wedstrijd in het Maracana stadion, beter bekend als het voormalig grootste voetbalstadion ter wereld. Voor verbouwing bood dit stadion plaats aan maar liefst 200.000 toeschouwers. Het team Flamengo, populairste club van Brasil, speelde tegen Boavista en de uitslag was 2-0 voor eerstgenoemde. Het was weer erg leuk om een wedstrijd in Zuid-Amerika mee te maken. Wat wel gezegd moet worden is dat de sfeer tijdens de wedstrijd van Boca Juniors toch echt een stuk beter was.

In de overige dagen hebben we onder meer een bezoek gebracht aan het inmense Jezus beeld dat uitkijkt over Rio. Tevens hebben we gisteren twee Favela´s bezocht met een georganiseerde tour. Voor degenen die het begrip Favela´s niet kennen, dit zijn wijken in Rio waar de armere mensen wonen. Er bestaan zelfs Favela´s waar 130.000 mensen wonen. Veel bekende voetballers komen uit deze wijken. In de Favela´s zijn de drugshandelaren de baas en vinden er eens in de zoveel tijd oorlogen plaats tussen de verschillende bendes. Wie de bekende Braziliaanse film ´City of God/Ciudad de Deus heeft gezien, weet hoe het er in deze wijken aan toe kan gaan. De drugshandelaren bevolken echter maar 1% van de bevolking aldaar en het overige deel bestaat uit hardwerkende mensen die werkzaam zijn in de hotels aan de Copacabana of werken in rijke families. Door middel van een tour met gids kregen we een kijkje in deze intrigerende wereld van de Favela. Bij de ingangen van de Favela´s zijn er mensen die als bewakers fungeren en iedereen controleren die naar binnen gaat. Je kunt daardoor niet zomaar de wijken betreden. Het was zeer bijzonder om de Favela´s van binnen uit te zien. Het zijn aparte stadjes in een grote stad. Rio kent enorme verschillen werd al eerder duidelijk, maar deze excursie deed er weer een schepje boven op. De Favela´s grenzen bijvoorbeeld aan de rijkste buurten van de stad. Vanuit het rijke gedeelte zie je de heuvels van de Favela´s en vanuit de Favela´s zie je de golfbanen van de rijkeren. De huizen in de Favela´s zijn dicht op elkaar gebouwd tegen de heuvels. Je hebt goede huizen, maar natuurlijk ook echt de krotten. In de Favela´s die we bezocht hadden was veel bedrijvigheid. Overal waren mensen op straat en er waren veel winkels en restaurants. Het was al met al een interesante excursie waar we veel geleerd hebben over de armoede en problematiek in Rio de Janeiro.

Vandaag vertrekken we na een week in Rio te hebben verbleven naar het noorden van Brasil, Belem. Rio de Janeiro behoort niet tot onze favoriete steden is gebleken. De stranden zijn prachtig, maar de prijzen die hier worden gehanteerd zijn buiten proportie. Daarnaast paste de sfeer niet bij ons en was het voor ons erg vreemd om niet met de bevolking te kunnen communiceren. Al moet gezegd worden dat we ons redelijk konden redden in het Spaans. De verschillen tussen Spaans en (Braziliaans) Portugees is net zoiets als het Nederlands en Duits. We zijn blij dat we verder gaan reizen richting Suriname. In Belem zullen we slechts 1 nacht verblijven om vervolgens naar Suriname te vliegen. Daar zullen we in totaal onze laatste 3 weken van de reis doorbrengen.
Ons volgende bericht dus vanuit Suriname!

Groetjes,

Fernando & Natascha

• 22 Januari 2008 - 20:59

Marijke:

Hallo lieverds,

Allereerst hartelijk dank voor jullie verslag.
    Het is zeker de moeite waard geweest Brazilie aan te doen en het zelf te ervaren. Zo zoetjes aan ga je toch het tikken van het klokje van thuis een beetje missen.

Nog een nachtje en dan naar Suriname, lijkt me heerlijk weer familie te ontmoeten en bij te komen van al die busreizen en lekker wegdromen van de mooie avonturen. Geniet nog even van jullie prachtige reis en maak nog wat mooie herinneringen.

Een hartelijk groet en warme brasas aan de familie in Suriname en natuurlijk jullie ook alle liefs en tot het volgende bericht.

Liefs en brasa van ons allen,
    uit Sweet Lake City!

• 23 Januari 2008 - 08:49

Sandra:

Ook al is Rio wat tegengevallen, jullie zijn er maar mooi geweest! Geniet even lekker van jullie rust in Suriname en tot snel kan ik nu zeggen! hoihoi

• 23 Januari 2008 - 11:15

Rachella:

Elke keer weer lees ik jullie verhalen met heel veel plezier. Geweldig wat jullie allemaal meemaken! Bijna naar Suriname, lekker bijkomen en dan zien we jullie weer! Geniet nog van de laatste weken!!

Liefs Rachella

• 24 Januari 2008 - 15:20

Jeanette:

Beste Natascha en Fernando,
    Bedankt dat we bijna een jaar hebben mogen meeleven en meegenieten met jullie.En heel prettige tijd gewenst in Suriname. Ja, en dan weer wennen aan Nederland, waar ook weer heel veel mensen blij zullen zijn met jullie terugkomst.
    Liefs en groeten,
    de ( oude) buuf

• 25 Januari 2008 - 20:55

Marian En Ton:

Wat een geweldige foto's. Wat hebben jullie toch ongelooflijk veel gezien. Nog een paar weekjes genieten en dan..hier is het ook mooi, hoor!
    Alleen koud...brr
    Nog heel veel mooie dagen en blijf gezond.
    Groetjes uit Asten

• 29 Januari 2008 - 13:37

Sjoerd:

Hee,

Ondanks dat het vrij commercieel en toeristisch is daar in Rio, tis niet voor niets. Wat een mooi tafereel zo met dat strand, condos en bergen. Mooi samenspel tussen mens en natuur... Trouwens, nog thanks voor alle berichten/fotos, heb ze allemaal gezien! Tof om zo een beetje kennis te kunnen maken met Zuid Amerika.

Grt